آب شیرین کن اسمز معکوس یا غشایی

 اسمز معکوس یکی از پیشرفته ‌ترین روش‌های تصفیه آب است که کارایی بسیار بالایی دارد و کیفیت آب را به بالاترین سطح ممکن می‌رساند. به آن آب شیرین کن غشایی هم می‌گویند.

آب شیرین کن غشایی در حقیقت با استفاده از یک یا چند غشای متخلخل فرایند شیرین‌ سازی آب را انجام می‌دهد. اما این غشا چگونه عمل شیرین ‌سازی را انجام می‌دهد؟ یک غشا داخل آب قرار می‌گیرد. غشایی که بسیار نازک است و روی آن سوراخ ‌های بسیار ریزی در ابعاد نانو وجود دارند. مولکول‌ های آب به دلیل جرم وزنی و حجم کمی که دارند می‌توانند از داخل این سوراخ‌های ریز عبور کنند. اما نمک‌های موجود در آب بسیار بزرگتر هستند.

با اینکه در آب حل شده‌اند و با چشم قابل دید نیستند اما همچنان بزرگ اند و غشا می‌تواند جلوی آن را بگیرد و به این صورت عمل شیرین ‌سازی انجام می‌شود.

اما این سوراخ‌ها تنها دلیل شیرین ‌سازی نیستند. در بعضی از دستگاه‌های تصفیه آب از جریان برق استفاده می‌شود تا یون ‌هایی که با آب واکنش داده‌اند ، پیوندشان شکسته شود و وارد آب نشوند.

این جریان برق باعث می‌شود تا الکترون‌های آزاد با یون‌های مثبت واکنش داده و اندازه‌ و حجم مولکول‌های نمک واکنش‌ داده شده بیشتر شود و از داخل غشا عبور نمی‌کند. این مکانیزم آب شیرین کن غشایی است. اسمز معکوس یکی از پرکاربرد ترین روش‌ها در اسمز معکوس است.

مهم‌ترین نکته در دستگاه آب شیرین کن غشایی این است که به برق بسیار کمی احتیاج دارد و اصلا نیازی به برق با ولتاژ و جریان بالا نیست. معمولا از یک غشای نیمه تراوا یا نیمه نفوذ پذیر استفاده می‌شود که بتواند به خوبی جریان آب و جریان نمک‌ها را کنترل کند.

اما این دستگاه‌ها یک مشکل دیگر هم دارند. معمولا غشایی که در داخل این دستگاه‌ها استفاده می‌شود گران ‌قیمت است و تکنولوژی ساخت آن باید بسیار قوی باشد. اما روش پراستفاده‌ای است و در اکثر مراکز تولید آب شیرین صنعتی و خانگی از این دستگاه‌ها استفاده می‌‌شود.